W terminie od 29 marca 2016 r. do dnia 18 kwietnia 2016 r. będzie prowadzony nabór wniosków w którym będzie można pozyskać dotacje m.in. na organizację zajęć dodatkowych dla dzieci oraz doposażenie bazy dydaktycznej.
Instytucja organizująca konkurs – Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w Kielcach
Obszar objęty dofinansowaniami – woj. świętokrzyskie
Podmioty mogące ubiegać się o dofinansowanie - wszystkie podmioty – z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych), w tym m.in.:
- szkoły publiczne i niepubliczne,
- organy prowadzące publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe,
- organizacje pozarządowe,
- osoby prawne,
- jednostki samorządu terytorialnego.
- Poziom dofinansowania- do 90 % wartości projektu;
- Okres trwałości projektu- 2 lata od daty zakończenia realizacji projektu;
- Wkład własny - min. 10 %: środki finansowe lub wkład niepieniężny;
Typy projekty, które mogą zostać objęte wsparciem:
Budowanie i rozwijanie kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy (matematyczno – przyrodniczych, ICT, językowych) oraz właściwych postaw/umiejętności (kreatywności, innowacyjności oraz pracy zespołowej) poprzez:
- realizację dla uczniów dodatkowych zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, doradztwa edukacyjno – zawodowego, wsparcia psychologiczno – pedagogicznego,
- doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli w zakresie stosowania metod oraz form organizacyjnych sprzyjających kształtowaniu i rozwijaniu u uczniów kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz właściwych postaw/umiejętności (kreatywności, innowacyjności oraz pracy zespołowej),
- doposażenie bazy dydaktycznej niezbędnej do realizacji programów nauczania w zakresie kształtowania u uczniów kompetencji kluczowych
Tworzenie warunków dla nauczania opartego na metodzie eksperymentu w zakresie rozwijania kompetencji kluczowych, poprzez:
- kształtowanie i rozwijanie kompetencji uczniów w zakresie przedmiotów przyrodniczych lub matematyki
- doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli, w tym nauczycieli przedmiotów przyrodniczych lub matematyki, niezbędnych do prowadzenia procesu nauczania opartego na metodzie eksperymentu
- wyposażenie szkolnych pracowni w narzędzia do nauczania przedmiotów przyrodniczych lub matematyki
Indywidualizacja pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zakresie rozwijania kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy, w tym wsparcie ucznia młodszego, poprzez:
- wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów młodszych w ramach zajęć uzupełniających ofertę szkoły lub placówki systemu oświaty,
- przygotowanie nauczycieli do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wsparcia ucznia młodszego,
- doposażenie w niezbędne pomoce dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt do rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych oraz wspomagania rozwoju i prowadzenia terapii uczniów
Przykładowe formy wsparcia w ramach:
-realizacja dodatkowych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych służących wyrównywaniu dysproporcji edukacyjnych
-realizacja różnych form rozwijających uzdolnienia;
-wdrożenie nowych form i programów nauczania;
-tworzenie i realizacja zajęć w klasach o nowatorskich rozwiązaniach programowych, organizacyjnych lub metodycznych;
-organizacja kółek zainteresowań, warsztatów, laboratoriów dla uczniów;
-nawiązywanie współpracy z otoczeniem zewnętrznym szkoły lub placówki systemu oświaty (w tym m. in.: przedsiębiorcami, zrzeszeniami przedsiębiorców) w celu realizacji programów edukacyjnych;
-doradztwo edukacyjno–zawodowe dla uczniów ze szczególnym uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
-realizacja zajęć organizowanych poza lekcjami lub poza szkołą;
-zajęcia psychologiczno-pedagogiczne,
-staże i praktyki nauczycieli realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia szkoły lub placówki systemu oświaty,
-współpraca ze specjalistycznymi ośrodkami, np.: młodzieżowymi ośrodkami socjoterapii, poradniami psychologicznopedagogicznymi,
-utworzenie wewnątrzszkolnych sieci komputerowych lub bezprzewodowych w zakresie doposażenia bazy dydaktycznej w narzędzia TIK – jedynie w zakresie niezbędnym do realizacji projektu, wykorzystywane w celu wspomagania procesu wdrażania projektu;