W terminie od 29 marca 2016 r. do dnia 18 kwietnia 2016 r. będzie prowadzony nabór wniosków w którym będzie można pozyskać dotacje m.in. na organizację zajęć dodatkowych dla dzieci oraz doposażenie bazy dydaktycznej.

Instytucja organizująca konkurs – Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w   Kielcach

Obszar objęty dofinansowaniami – woj. świętokrzyskie

Podmioty mogące ubiegać się o dofinansowanie - wszystkie podmioty – z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych), w tym m.in.:

  • szkoły publiczne i niepubliczne,
  • organy prowadzące publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe,
  • organizacje pozarządowe,
  • osoby prawne,
  • jednostki samorządu terytorialnego.

- Poziom dofinansowania- do 90 % wartości projektu;

- Okres trwałości projektu- 2 lata od daty zakończenia realizacji projektu;

- Wkład własny - min. 10 %:   środki finansowe lub wkład niepieniężny;

Typy projekty, które mogą zostać objęte wsparciem:

Budowanie i rozwijanie kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy (matematyczno – przyrodniczych, ICT, językowych) oraz właściwych postaw/umiejętności (kreatywności, innowacyjności oraz pracy zespołowej) poprzez:

  • realizację dla uczniów dodatkowych zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, doradztwa edukacyjno – zawodowego, wsparcia psychologiczno – pedagogicznego,
  • doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli w zakresie stosowania metod oraz form organizacyjnych sprzyjających kształtowaniu i rozwijaniu u uczniów kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz właściwych postaw/umiejętności (kreatywności, innowacyjności oraz pracy zespołowej),
  • doposażenie bazy dydaktycznej niezbędnej do realizacji programów nauczania w zakresie kształtowania u uczniów kompetencji kluczowych

Tworzenie warunków dla nauczania opartego na metodzie eksperymentu w zakresie rozwijania kompetencji kluczowych, poprzez:

  • kształtowanie i rozwijanie kompetencji uczniów w zakresie przedmiotów przyrodniczych lub matematyki
  • doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli, w tym nauczycieli przedmiotów przyrodniczych lub matematyki, niezbędnych do prowadzenia procesu nauczania opartego na metodzie eksperymentu
  • wyposażenie szkolnych pracowni w narzędzia do nauczania przedmiotów przyrodniczych lub matematyki

Indywidualizacja pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zakresie rozwijania kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy, w tym wsparcie ucznia młodszego, poprzez:

  • wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów młodszych w ramach zajęć uzupełniających ofertę szkoły lub placówki systemu oświaty,
  • przygotowanie nauczycieli do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wsparcia ucznia młodszego,
  • doposażenie w niezbędne pomoce dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt do rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych oraz wspomagania rozwoju i prowadzenia terapii uczniów

Przykładowe formy wsparcia w ramach:

-realizacja dodatkowych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych służących wyrównywaniu dysproporcji edukacyjnych

-realizacja różnych form rozwijających uzdolnienia;

-wdrożenie nowych form i programów nauczania;

-tworzenie i realizacja zajęć w klasach o nowatorskich rozwiązaniach programowych, organizacyjnych lub metodycznych;

-organizacja kółek zainteresowań, warsztatów, laboratoriów dla uczniów;

-nawiązywanie współpracy z otoczeniem zewnętrznym szkoły lub placówki systemu oświaty (w tym m. in.: przedsiębiorcami, zrzeszeniami przedsiębiorców) w celu realizacji programów edukacyjnych;

-doradztwo edukacyjno–zawodowe dla uczniów ze szczególnym uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

-realizacja zajęć organizowanych poza lekcjami lub poza szkołą;

-zajęcia psychologiczno-pedagogiczne,

-staże i praktyki nauczycieli realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia szkoły lub placówki systemu oświaty,

-współpraca ze specjalistycznymi ośrodkami, np.: młodzieżowymi ośrodkami socjoterapii, poradniami psychologicznopedagogicznymi,

-utworzenie wewnątrzszkolnych sieci komputerowych lub bezprzewodowych w zakresie doposażenia bazy dydaktycznej w narzędzia TIK – jedynie w zakresie niezbędnym do realizacji projektu, wykorzystywane w celu wspomagania procesu wdrażania projektu;